Wist je dat ....... - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van claudia Verkerk - WaarBenJij.nu Wist je dat ....... - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van claudia Verkerk - WaarBenJij.nu

Wist je dat .......

Blijf op de hoogte en volg claudia

24 November 2016 | Nieuw Zeeland, Queenstown

* Dat ze in Nieuw-Zeeland geen snelwegen hebben. Om de zoveel tijd wordt er een rijrichting 2 banen en dan kan je inhalen. Of je haalt gewoon op de gok in.

* Ik nog steeds niet gewend ben met het links en rechts kijken voor het oversteken. Ik denk dat ik het laatste dag pas door heb of gewoon niet.

* Dat alle auto's meteen voor je stoppen als je bij een zebrapad wilt oversteken. Je hoeft nog geen eens te kijken want ze stoppen toch wel. Maar ze zijn wel verbaasd als je je hand opsteekt om te bedanken dat ze wachten.

* Dat ze op alle wegen hier 100 km mogen ook op wegen die niet geasfalteerd zijn.

* Dat Nieuw-Zeeland bekend staat om de zoveel schapen, maar dat wordt nu overgenomen door de koeien.

* Dat de begraven plaatsen gewoon pal aan de weg liggen zonder een heg of hek er omheen.

* Dat huizen hier allemaal begane grond gebouwd worden en niet omhoog, want mensen hebben toch ruimte zat om vlak te bouwen.

*Dat de schapen er hier heel anders uit zien dan in Nederland. Ik vind ze veel dikker dan bij ons. Misschien komt het door hun spieren omdat ze iedere keer heuvel op en af lopen. Hoe gespierd moet ik dan wel niet zijn geworden.

*Dat ik me regelmatig afvraag of de bus wel getankt wordt, aangezien we nog nooit met de bus langs een benzinepomp zijn gereden.

*Dat er heel veel Duitsers en Engelse in de bus zitten. En dat ik soms ook aangezien wordt als Duitser.

*Dat me Engels elke dag beter wordt, soms denk ik echt zeg ik dat nou.

*Dat als we een berg oprijden ik denk dat de bus gaat ontploffen omdat die zoveel toeren maakt. Of dat we moeten gaan duwen om boven te komen.

*Als er werkzaamheden zijn en er is maar 1 rijbaan open. Dan staan er mensen op de weg met een bordje STOP en GO en in hun handen.

*Dat alles groot is, een voorbeeld een blikje cola is 330 ml ipv 250 ml zoals bij ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Queenstown

Een droom die uitkomt

Ik ga tijdens mijn reis vrienden opzoeken die in Nieuw Zeeland wonen.
En ik ga met een Stray bus 6 weken rondreizen door Nieuw Zeeland.
Een wens van mij die nu echt werkelijkheid word.

De Nieuw-Zeelandse cultuur is een samensmelting van Maori en Europese cultuur. Vanwege het prachtige landschap zijn er vele outdoor activiteiten. Black of White Water Rafting, abseilen of in een band over rivieren glijden. Minder avontuurlijk ingesteld? Een helikoptervlucht over dit 'Lord of the Rings-landschap' is ook geweldig.

Aantal inwoners : 4.115.771
Oppervlakte : 270.534 km²
Hoofdstad : Wellington
Taal : Engels, Maori
Nationale feestdag : 6 februari
Munteenheid : Nieuw-Zeelandse dollar (NZD)

Weer & klimaat van Nieuw Zeeland

Over het algemeen kent Nieuw-Zeeland een gematigd zeeklimaat. Het noorden, dat dichter bij de evenaar ligt, is iets warmer dan het zuiden, maar de grootste klimatologische verschillen zijn te vinden tussen de west- en oostkust van het Zuidereiland. De veelal uit het westen waaiende wind zorgt voor uitzonderlijk veel neerslag in het zuidwesten, waar jaarlijks zo'n 8000 mm regen valt. Ten oosten van de Nieuw-Zeelandse Alpen is het veel droger. De zonnigste regio's zijn Nelson en Marlborough in het noorden van het Zuidereiland, waar veel wijngaarden zijn te vinden. Hier valt op jaarbasis gemiddeld 230 mm neerslag. In de Nieuw-Zeelandse Alpen valt tijdens de winter de neerslag veelal als sneeuw en hier zijn dan ook meerdere skigebieden te vinden. Northland en Bay of Plenty in het noorden van het Noordereiland kennen een subtropisch klimaat en hier bevinden zich veel kiwiplantages.

Recente Reisverslagen:

19 December 2016

maandag 19 december weer thuis

18 December 2016

zondag 18 december taipei

17 December 2016

17 december dag van vertrek

16 December 2016

Vrijdag 16 december dag voor vertrek (terugreis)

15 December 2016

15 december